Vastutustundlik ettevõtja on põhimõttekindel, tunneb ayahuascat ja armastab taimetoitu!
Kultuurikatlas toimus võimas sündmus – tugevate ja kaastundlike sõnavõttudega astusid lavale meie maa edukaimad vastutustundlikud ettevõtjad.
Oma tundliku meele ja selgete põhimõtetega eristus minu jaoks kõige tugevamalt Joan Hint, Reval Denim Guild’i looja. Inspireeriv ja loov, suutis Joan mitte ainult panna ennast kuulama, vaid panna kuulama nii, et sa pead tema mõtteid enda omaks. Ja tegemist on neiuga, kes ütleb mõne jaoks “radikaalseid” asju, näiteks, et plastkotte ei tohiks üldse müüa ja loomsevaba elamine on ainus jätkusuutlik elustiil. Väga äge! Kuulasin teda ja tänasin, et ma pole ainus, kes sellist “radikaalsust” välja ütleb! Muidugi, tema teeb seda ilmselgelt palju stiilsemalt, hahaa.
Martin Kõdar, BaltCap juhtivpartner
“Keskkonnasäästliku maailmavaatega ettevõtted on kasumlikumad!”
Eriliselt sümpaatselt mõjus vastutustundlik investeerija Martin, kes tutvustas rahvale portfelle ja uuringuid, mis näitavad, et kasumlikumaks osutuvad teadlikku ja keskkonda säästvat elustiili järgivad ettevõtted.
Warren Buffet: Sa võid kaotada mu raha ja ma annan sulle andeks, aga kui sa kahjustad mu usaldust ja mu mainet, võin olla halastamatu.
Principles for Responsible Investment (PRI): 1500 institutsionaalset investorit üle maailma; juhtimise all 62 triljoni euro eest varasid – roheline investeerimisfirma.
Martin rääkis huvitavast kokkuvõttest – Firms of Endearment: see koondab ettevõtteid, mille põhiväärtuste hulka kuulub jätkusuutliku eluviisi toetamine ja kus on strateegias sees keskkonnaväärtuste eest hoolitsemine. Selgus, et sellistel ettevõtetel on 14 korda suurem tulu võrreldes tavaettevõttega.
Andrija Arro, Rimi turundus- ja kommunikatsioonijuht
“Tuleviku kodupood on roheline!”
Rimi turundusjuht rääkis põnevatest turunduslikest tegevustest, kuid mõjus ise seejuures millegipärast väga pinges. Andrija sõnul on nad Rimis jõudnud arusaamisele, et tuleviku kodupood on vastutustundlik. “2030. aastal vajame 50% rohkem toiduaineid, 45% rohkem energiat ja 30% rohkem vett,” ütles Andrija.
“Järgmise 40 aasta jooksul tuleb meil toota sama palju toitu, kui seda on tehtud viimase 8000 aasta jooksul,” rääkis Rimi turundusjuht.
“Klientidel on kõrged ootused: pood peab olema avatud suhtumisega, omama kõrget moraali ja eetilist vastutust, pakkuma kohalikku toodangut ja mahetooteid, tagama väheste kemikaalidega turvalise toidu…”
Ma isiklikult leian, et see on täitsa normaalne, et pood selline on, pole kuigi kõrge ootus! :)
Igaljuhul aitab vastutustundlik ettevõttlus kulusid kokku hoida, sääst tuleb ka jäätmekäitluse, vee- ja energiakulu planeerimise kaudu.
Rimis ollakse teadlikud, et keskkonnasäästlike ja vastutustundlike väärtuste kommunikeerimine kasvatab pikaajalist kasumlikkust läbi brändi väärtuse ja lojaalsuse kasvu.
Näiteks, keelustades alaealistele energiajookide müügi, kasvas poes puu- ja köögiviljade läbimüük.
“Tervem klient on tulevikus meile kõigile rõõmuks,” arvab Andrija ning avaldab suure eesmärgi “2020. aastaks loodame, et Rimi on kliimaneutraalne.”
Kristjan Õunamägi, Loodusvägi esimees ja eksportjuht
“Müüd seda, mida on kasulik osta”
Muhe ja sõbralik Loodusväe algataja Kristjan tutvustas firma lugu ja arengut: “Alguses küsisime, miks me midagi tahame. Ja otsustasime, et see, mida me oma ellu tahame, seda anname välja.”
Tänaseks on Loodusväe tooteportfellis üle 90 toote. Kuid kaheksa aastat tagasi alustati kõigest marjaaglöggiga.
Vastutustundlik müük tähendab, et sa müüd seda, mida on kasulik ja hea osta.l
Joan Hint, Reval Denim Guild asutaja
“Vabaduse hind on alati vastutus”
“Poodides on stangedel elutud rõivad. Ja see, kuidas neid toodetakse, pole okei,” alustab Joan põhimõttekindlalt. Ta leiab, et kõik rõiva tegemiseks kasutatud materjalid peaksid olema orgaailiselt kasvatatud või taastöödeldud.
Ei tasu ennast ka lasta lollitada suurte kettide vastutustundliku tarbimise kampaaniatest, Joan avab nende tagamaad: “Concious kampaaniad on trikiga, need ergutavad veel rohkem tarbima. Ja kuigi meid kutsutakse üles viima HMi oma vanu riideid, et nad saaksid need ümber töödelda, ütles HMi juht, et nendest toodud riietest taaskasutatakse kõigest 0,001%. Sellised kampaaniad on mõeldud lihtsalt inimeste ostma meelitamiseks!”
Me teame, et Hiinas on karm tootmine. Kuid Eestis on ka, eriti, kui ettevõtteid juhivad ainult kasumile orienteeritud kitsa maailmavaatega inimesed.
“Kanep on kõige vastupidavam taimne kiud,” Joan imestab, et Eestis riiete valmistamise otstarbeks kanepit ei kasvatata. “Meie kasutame loodussõbralikke kangaid, värve ja pesu, partneriteks pere- ja väikeettevõtted. Eesmärgiks on toota nii, et rõivad peavad vastu. Jääke meil ei ole, kõik läheb kanga taastöötlusesse.”
“Loome ajatuid rõivaid – mood ja trendid on keskkonda ja sisemist elu rikkuvad illusioonid.”
Mulle väga meeldis, et Joan võttis sõna ka kaasaegse arhitektuuri teemal ja et pole okei ehtada meie linnaruum täis tehisliku keskkonnaga karpe.
“Ei ole sõjaaeg, et on puudu ajast ja arhitektidest. See pole okei, et linnaruumi ehitatakse selliseid karpe (näitab Selveri pilti), see on meie aeg ja meie silmad. Reval Denim Guild ei lähe sellisesse tehisruumi, kus pole loomulikku valgust ja kõrvu tuleb reklaam või mitte vägailus muusika. Siit ka ettepanek Rimile – parklad maa alla, maa peale pargid, purskaevud, terashiidudele seintele roheseinad – kogu linn näeb ja kiidab,” tootab ta välja väga loogilisena kõlava idee.
Heldur Meerits, investor ja vabamõtleja
“Alustada tuleb inimesest. Inimene on kõige mõõt,”
alustab legendaarne investor. Kogu tema ettekanne on pigem filosoofiline mõtisklus. “Inimese põhiomadused on sotsiaalsus, ekstravertsus, neurootilisus, avatus kogemusele ja meelekindlus.”
“Müügimehe toimimisviis olgu kliendi vajadustest lähtuv ehk inimese põhivajadusitest ja moraalist tulenev, see tagab edu pikaajalisuse”, arvab Meerits.
l
Rain Tunger, Rataskaevu 16 ja Pegasus teenindusjuht, juhatuse liige
“Südamega teenindus loob inimesega siira suhte”
Rainiga ma olen ühes muusikategemise ringis kokku sattunud, ta on avatud ja sõbralik ning tuleb välja, et teenindusjuht Tallinna parimates kohvikutes! “Kirjutasin inimesele kohvitassi all olevale paberile “sa oled imeline!”,” mäletab Rain, “ja nägin, kuidas nii väikesel žestil oli nii suur mõju.”
Tänaseks on Raini vastutada kahe kohviku teeninduse kvaliteet. Linnapeal on need kohad teada oma hea teeninduse poolest. Rain ütleb selle kohta tabavalt, et “juhtugu inimesel mis iganes, meie oleme nagu rinde tagala, kui sa meie juurde sisse astud, siis me poputame ja aitame ning teeme, mis meie võimuses, et sinu harmooniat toetada.”
Muusosas muutsid nad tiimiga ka koosoleku formaati. Nüüd istutakse rätsepistmes kõik koos vaibale, mängitakse kitarri, lauldakse, tehakse taotlusi… See on muidugi mõjutanud ka töökulutuuri, sest oma inimesi hoitakse, tegemist on sõpruskonnaga.
Vastutustundlikust ettevõtlusest lisaks:
Vastutustundliku Ettevõtluse Foorum
Conciouscapitalism.org